Jakie są rodzaje zaworów rowerowych?

Istnieje kilka rodzajów zaworów rowerowych. Poznaj różne ich rodzaje, w tym Schrader, Presta i Dunlop. Możesz nawet chcieć wiedzieć, które zawory są kompatybilne z obręczami Schradera! Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, że możesz nawet napompować rower za pomocą zaworu Schradera!

Zawór Schradera

Zawór rowerowy Schradera współpracuje z dętką roweru i pomaga regulować ciśnienie powietrza. Posiada on centralny trzpień, który działa jak zawór zwrotny i otwiera się pod wpływem ciśnienia powietrza. Aby otworzyć zawór, należy nacisnąć trzpień w dół za pomocą śrubokręta, pompki lub manometru. Czasami może zaistnieć potrzeba wypuszczenia powietrza z dętki, jeśli jeździsz po wyboistej drodze lub w złej pogodzie. W takim przypadku można zakupić pompkę lub specjalistyczny zestaw do naprawy dętek.

Zawór Schradera jest łatwiejszy w użyciu niż zawór Presta. Ten zawór jest znacznie łatwiejszy w użyciu i nie ma krzywej uczenia się. Wewnętrzna sprężyna w zaworze Schradera uszczelnia zawór po jego odkręceniu, podczas gdy górna nakrętka zabezpieczająca w zaworze Presta może być trudna do odkręcenia. Nawet jeśli jesteś początkującym rowerzystą, prawdopodobnie stwierdzisz, że zawór Schradera jest łatwiejszy w użyciu niż zawór Presta.

Jeśli chcesz zmienić zawór Schradera na zawór Presta, ważne jest, aby sprawdzić rozmiar zaworu przed zamontowaniem go w rowerze. Zawory Presta są cieńsze niż zawory Schrader i wymagają mniejszego otworu w obręczy. Jest to szczególnie ważne, jeśli masz koło o głębokim przekroju. Zawór presta nie będzie pasował do zaworu Schrader, jeśli otwór będzie zbyt duży.

Zawór rowerowy Schrader jest często spotykany w wielu rowerach. Są one łatwe w montażu i użytkowaniu. Do napełnienia roweru powietrzem można użyć pompki ze stacji benzynowej. Można również użyć pompki nożnej lub starej pompki do koszykówki. Nowoczesne pompki rowerowe są również kompatybilne z zaworami rowerowymi Schrader i często posiadają podwójne głowice.

Jedną z wad zaworu rowerowego Schradera jest to, że może on tracić powietrze po zdjęciu pompki. Może to utrudniać pompowanie opon pod wysokim ciśnieniem. Może to również utrudnić kontrolę przepływu powietrza. W przeciwieństwie do zaworów Presta, zawory Schradera mają nakrętkę kontrującą, co utrudnia ich zdjęcie z obręczy podczas jazdy po luźnej nawierzchni.

Zawory rowerowe Schrader są bardziej powszechne niż zawory Presta. Większość producentów rowerów stosuje zawory Schrader w swoich tańszych modelach. Zawory te są szersze i bardziej uniwersalne niż zawory Presta. Zazwyczaj mają gwintowaną ściankę zewnętrzną z gumową dolną połową. Posiadają również sprężynę, która utrzymuje zawór w pozycji zamkniętej. Dodatkowo, mała gumowa uszczelka zapobiega wydostawaniu się powietrza na zewnątrz.

Zawory rowerowe Presta są bardziej aerodynamiczne i są dobrym wyborem dla poważnych rowerzystów. Są lżejsze niż zawory Schrader i łatwiej je napompować. Zawór Presta może być również łatwiejszy do uszczelnienia i może być lepszym wyborem dla rowerów z oponami bezdętkowymi.

Zawór Presta

Zawory Presta są wykonane w celu umożliwienia zwiększenia ciśnienia w dętkach. Zawory te mają gwintowany metalowy korpus i nakrętkę blokującą, która utrzymuje je mocno przy obręczy roweru. Zapobiega to wsuwaniu się zaworu w obręcz i ułatwia pompowanie przebitych opon.

Zawory Presta występują w kilku różnych typach. Niektóre z nich mają wymienne rdzenie. Są one idealne do dodawania przedłużaczy zaworów do felg aero lub dodawania uszczelniaczy do opon. Jeśli nie zostaną usunięte, uszczelniacze mogą dostać się do wnętrza rdzenia zaworu i zatkać go. Na szczęście większość sklepów rowerowych sprzedaje zapasowe rdzenie.

Chociaż zawory Presta są powszechnie używane przez rowerzystów, są one również dostępne w wielu modelach samochodów. Większość producentów samochodów stosuje zawór Presta. Jest to popularny wybór wśród wielu rowerzystów turystycznych. Wiele rowerów turystycznych ma bardziej miękkie opony, co czyni je nieefektywnymi w kolarstwie szosowym.

Zawory rowerowe występują również w różnych stylach. Niektóre mają gwintowane trzony, podczas gdy inne używają gumowej opaski. Oba typy są powszechnie stosowane w rowerach ulicznych i górskich. Zawór Schradera ma gwintowaną ścianę zewnętrzną, która przyjmuje głowicę pompki lub czapkę. Wewnętrzny trzpień zawiera sprężynowy zawór zwrotny. Ten typ zaworu może być otwierany tylko w jednym kierunku, więc należy go używać z rozwagą.

Zawór Presta jest bardziej popularny w kołach rowerowych o wysokiej wydajności. Ten typ zaworu jest w stanie utrzymać wyższe ciśnienie powietrza w dętce niż zawór Schradera. Zawory Presta są również zaprojektowane tak, aby lepiej pasowały do wąskich obręczy. Jednak w niektórych krajach mogą być trudniej dostępne.

Instalując zawór Presta, musisz upewnić się, że pompka, której używasz, jest do niego przystosowana. Pompka rowerowa z zaworem Presta powinna być przeznaczona do konkretnego typu zaworu. Pompka, która jest przeznaczona do zaworu Schradera, będzie wymagała modyfikacji, aby pasowała do obręczy z zaworem Presta.

Zawory Presta są bardziej powszechne w nowoczesnych rowerach, ale w starszych rowerach obręcze mogą być inne. Jeśli masz starszy rower, ważne jest, aby kupić do niego odpowiedni wentyl. Może być również konieczne zakupienie nowej dętki w celu wymiany uszkodzonego zaworu Presta.

Zawór Presta jest znacznie cieńszy niż zawór Schradera. Zawór Schradera ma grubszą ściankę zewnętrzną i cieńszą część środkową. Posiada również gwintowaną część górną, która służy do mocowania głowicy pompy. Ponadto posiada również sprężynujący trzpień w środku, który działa jako zawór zwrotny. Zapobiega to przedostawaniu się zanieczyszczeń do obręczy.

Zawór Dunlop

Zawór rowerowy Dunlop to tradycyjny styl zaworu stosowany w oponach rowerowych. Był on popularny w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Zawór jest łatwy do wymiany bez narzędzi i wytrzymuje ciśnienie powietrza do 6 barów. Nie nadaje się jednak do rowerów szutrowych, szosowych czy górskich. Dlatego należy stosować zawór kompatybilny z typem opon Twojego roweru.

Nowoczesny wentyl rowerowy Dunlop posiada rdzeń, który znacznie ułatwia pompowanie. Zastąpił on również tradycyjny gumowy wąż z prawdziwym zaworem w środku. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nie musisz się martwić o kradzież, ponieważ rdzeń zaworu jest łatwo demontowalny. Możesz nawet wymienić rdzeń samodzielnie, jeśli chcesz. Pamiętaj jednak, że zawór Dunlop ma tendencję do zawieszania się po pewnym czasie, więc bądź przygotowany na pracę wokół niego.

Zawory rowerowe Dunlop są łatwe do usunięcia i wymiany, ale musisz uważać, aby nie uszkodzić gumowej tulei zaworu. Rdzeń jest podatny na zabrudzenia i może powodować nieszczelności. Aby go oczyścić, spróbuj przepuścić przez niego strumień powietrza. Jeśli nie możesz wydostać rdzenia z zaworu, po prostu złap go na czymś, abyś mógł go ubić.

Kiedy jeździsz na rowerze, wentyl rowerowy odgrywa ważną rolę w twoim sukcesie. Wiedząc, jak go używać, będziesz miał większe szanse na zachowanie bezpieczeństwa i pewności siebie na drodze. Ogólnie rzecz biorąc, zawory rowerowe są albo Presta lub Schrader. W każdym przypadku musisz umieć prawidłowo używać zaworu, aby jeździć bezpiecznie i efektywnie.

Zawór Schradera jest najstarszym i najbardziej popularnym z tych trzech. Został wynaleziony w latach 30-tych XX wieku i pierwotnie był przeznaczony do samochodów, ale później został zaadoptowany do opon rowerowych. Stał się standardem w rowerach szosowych i jest szerzej stosowany w rowerach codziennego użytku. Jej mniejsza średnica sprawia, że jest łatwiejsza w obsłudze.

Pomimo podobieństw pomiędzy zaworami rowerowymi Presta i Dunlop, te dwa rodzaje zaworów nie są wymienne. Oznacza to, że jeśli chcesz zmienić styl opon rowerowych, musisz kupić odpowiedni zawór do swojego roweru. Ważne jest również, aby upewnić się, że masz odpowiednią pompkę do rodzaju zaworu, który masz na swoim rowerze. W przeciwnym razie może się okazać, że opóźnisz swoje kolejne sportowe wyzwanie.

Wybierając zawór do roweru, należy wziąć pod uwagę rodzaj posiadanego roweru oraz wysokość obręczy w rowerze. Ogólnie rzecz biorąc, będziesz potrzebował zaworu, który jest nieco dłuższy niż obręcz. Niektóre zawory rowerowe mają przedłużkę, która przykręca się do rdzenia zaworu.

Podobne tematy