Jazda na rowerze elektrycznym wymaga kilku technik i środków ostrożności. Po pierwsze, upewnij się, że opony są odpowiednio napompowane. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach utrudnia szybką jazdę i zwiększa wysiłek wkładany w pedałowanie. Zalecane ciśnienie w oponach dla e-bike’a wynosi od dwóch do 2,4 bara (30 do 40 psi). Większość pompek posiada manometr, który pokazuje prawidłowe ciśnienie.
Tryb wspomagania pedałowania
Tryb wspomagania pedałowania w rowerze elektrycznym daje Ci dodatkowy impuls podczas pedałowania. Może to pomóc w pokonywaniu wzniesień i dłuższych dystansów. Jest to dobry tryb do wykorzystania podczas dojazdu do pracy, wyjścia do sklepu lub odkrywania nowych szlaków. Najlepszą częścią tego trybu jest to, że zużywa on mniej energii niż tryb przepustnicy. W przeciwieństwie do przepustnicy, aby ruszyć do przodu musisz pedałować. W rezultacie zużywa on mniej soku z baterii.
Rower elektryczny z funkcją wspomagania pedałowania ma maksymalną prędkość 20 mph i może być ustawiony na różne poziomy, aby pomóc Ci pedałować. Należy jednak unikać korzystania z trybu wspomagania pedałowania, jeśli planujesz przejechać długi dystans lub w trudnych warunkach pogodowych. Najlepiej jest również używać trybu wspomagania pedałowania o niskiej mocy, jeśli nie planujesz jazdy pod strome wzniesienia lub na bardzo długim dystansie.
Rower elektryczny z trybem wspomagania pedałowania posiada przełącznik on/off. W zależności od potrzeb rowerzysty można wybrać tryb niskiego, średniego i wysokiego wspomagania pedałowania. Tryb wspomagania pedałowania jest idealny dla rowerzystów, którzy lubią jeździć na tradycyjnym rowerze i chcą mieć dodatkową pomoc. Tryb wspomagania pedałowania naśladuje odczucia i osiągi normalnego roweru.
Rower elektryczny z trybem wspomagania pedałowania to doskonały wybór dla osób, które chcą pokonywać długie dystanse bez większego wysiłku. Większość rowerów elektrycznych dostępnych na rynku jest wyposażona w ten tryb. Pedałowanie jest trudnym zadaniem, ale dzięki wspomaganiu pedałowania można przejechać dłuższy dystans bez wywierania tak dużej energii jak normalnie.
Zalety rowerów elektrycznych ze wspomaganiem pedałowania są liczne. Nie tylko oszczędzają energię, ale także ułatwiają pokonywanie wzniesień. Rowery elektryczne ze wspomaganiem pedałowania mogą również ułatwić i uprzyjemnić dojazd do pracy. Można ich używać przy każdej pogodzie, od deszczu po śnieg.
Rower elektryczny ze wspomaganiem pedałowania jest podobny do standardowego roweru, z tą różnicą, że pozwala na używanie nóg do pedałowania. Jego działanie polega na przesyłaniu energii do kół przez wewnętrzne czujniki. Silniki mają różne poziomy wspomagania. Niskie poziomy wspomagania pedałowania zapewniają niewielką pomoc podczas jazdy, podczas gdy wysokie poziomy są mocniejsze i dają więcej mocy. Dzięki temu możesz jechać dalej i szybciej dotrzeć do celu.
Rowery ze wspomaganiem pedałowania z systemem kontroli kadencji wytwarzają moc proporcjonalnie do siły pedałowania. Silnik dostarcza więcej mocy, gdy pedałujesz szybciej. Jednak dostarczanie mocy jest mniej płynne niż w przypadku systemu wspomagania pedałowania. Modele ze sterowaniem kadencyjnym mają regulowane poziomy wspomagania pedałowania, co umożliwia zmianę poziomu wspomagania w zależności od potrzeb.
Rowery elektryczne ze wspomaganiem pedałowania mają również przepustnice, które pozwalają kontrolować ilość dostarczanej do użytkownika mocy. Jest to przydatne podczas pokonywania stromych wzniesień lub gdy nogi stają się zmęczone podczas długiej jazdy. Rowery ze wspomaganiem pedałowania są zwykle trwalsze niż modele sterowane przepustnicą. Nie są one jednak najlepszym rozwiązaniem w przypadku długich przejażdżek lub pagórkowatego terenu.
Czujniki momentu obrotowego to kolejna opcja wykrywania mocy człowieka. Zamiast bezpośrednich czujników siły, wykorzystuje akcelerometr lub zespół czujników inercyjnych do obliczania momentu obrotowego na podstawie dynamiki pojazdu. Prosta implementacja tego typu systemu wykorzystuje inklinometr do pomiaru prędkości korby pedału. Metoda ta nie dostarcza jednak dokładnych informacji, ponieważ czujnik musi być umieszczony pomiędzy tylnymi a przednimi trybami. Wprowadza też kilkusekundowe opóźnienie przed rozpoczęciem pełnego skoku mocy, który trwa jeszcze przez sekundę po zaprzestaniu pedałowania przez kolarza.
Hamowanie w e-bike’u
Układ hamulcowy roweru elektrycznego jest dość podobny do tradycyjnego układu hamulcowego roweru, a jedyną realną różnicą jest wielkość tarczy. Wirnik hamulca to duża metalowa tarcza, która znajduje się wewnątrz piasty koła i jest dociskana do klocka hamulcowego. To tarcie powoduje, że koło zwalnia i to właśnie powoduje siłę hamowania. Im większy wirnik, tym większe tarcie. Jednak im większy wirnik, tym dłużej trwa zatrzymanie roweru. To tarcie oznacza również, że klocki hamulcowe szybciej się zużywają. Klocki hamulcowe są zazwyczaj pierwszym elementem, który wymaga wymiany.
Korzystając z roweru elektrycznego, należy zachować ostrożność podczas używania dźwigni hamulca. Na dźwigni powinien być umieszczony czujnik. Będzie on informował sterownik, kiedy należy uruchomić hamulce i nie jechać dalej. Ma to zapobiec ewentualnym uszkodzeniom roweru. Jednak niektóre e-rowery nie będą miały tej funkcji.
Hamulce e-bike’a powinny posiadać hydrauliczne hamulce tarczowe, zamiast mechanicznych uruchamianych linką. Podczas gdy hamulce mechaniczne są tańsze, hydrauliczne hamulce tarczowe są lepsze do jazdy z dużymi prędkościami i większą wagą. Hamulce tarczowe mają również wiele tłoczków i są powszechne w droższych modelach.
Hamowanie na e-bike’u jest czymś, co wymaga praktyki, więc praktyka jest najlepszym sposobem, aby nauczyć się, jak robić to prawidłowo. Ćwicz na spokojnej drodze, wolnej od ruchu ulicznego, abyś mógł wyczuć hamulec. Dodatkowo, udział w kursie umiejętności pomoże Ci kontrolować Twój e-bike i nauczyć się prawidłowej techniki.
Hamowanie regeneracyjne to kolejna skuteczna metoda hamowania silnikiem. Chociaż hamowanie regeneracyjne nie zapewnia zwrotu z inwestycji, jest skutecznym sposobem ładowania baterii i nie powoduje uszkodzenia hamulców w rowerze elektrycznym. Hamowanie regeneracyjne jest jednak dostępne tylko w niektórych rodzajach silników z napędem bezpośrednim, które nie są powszechne w większości e-rowerów.
Mechaniczne hamulce tarczowe mają dwa główne elementy: dźwignię hamulca i klocki hamulcowe. Są łatwe w regulacji i wymagają niewielkiej konserwacji. Minusem jest to, że trzeba je często czyścić. Czysty mechaniczny hamulec tarczowy będzie działał płynniej, ale trzeba będzie włożyć więcej wysiłku, aby go zatrzymać. Ponadto, mechaniczne hamulce tarczowe powodują większe tarcie i wymagają większej siły.
Gdy jeździsz na rowerze elektrycznym, najważniejszą częścią są hamulce. Gdy nie działają one prawidłowo, w Twoim rowerze elektrycznym mogą wystąpić piszczące odgłosy lub tarcie podczas hamowania. Na szczęście problem ten można naprawić, po prostu czyszcząc wirniki mokrą szmatką.
Innym sposobem na utrzymanie układu hamulcowego roweru elektrycznego w jak najlepszym stanie jest wymiana zużytych klocków hamulcowych w razie potrzeby. Dzięki temu Twój rower elektryczny będzie miał najlepsze hamulce i płynną jazdę, co zapewni Ci bezpieczeństwo i wygodę. Należy również upewnić się, że dźwignia hamulca jest łatwo dostępna i umieszczona wystarczająco daleko od kierownicy, aby ułatwić jej użycie. Dzięki temu w nagłych wypadkach nie będziesz musiał zmagać się z dźwignią hamulca.
Innym sposobem na uchronienie swojego e-bike’a przed zablokowaniem jest zainstalowanie hamulców ABS. Urządzenia te pomagają uniknąć poślizgu i zablokowania podczas jazdy w dół. Jednak nie są one najlepszym rozwiązaniem dla każdego e-bike’a. Należy upewnić się, że dźwignie hamulców działają prawidłowo, zanim wyruszy się na stok.
Kiedy naciskasz na hamulce, powinieneś spróbować obniżyć swój środek ciężkości poprzez opuszczenie pięt. Utrzymanie środka ciężkości nisko pomoże Ci uniknąć przewrócenia się przez kierownicę. Innym sposobem na uniknięcie ślizgania się roweru jest używanie podczas hamowania ramion zamiast rąk. Zwiększy to przyczepność podczas hamowania.
Wyłącznik zabicia dźwigni hamulca to kolejne przydatne narzędzie podczas hamowania na e-bike’u. Zapobiega on wejściu silnika w tryb WOT, co może być niebezpieczne, jeśli jeździsz w zatłoczonym miejscu. Posiadanie tej funkcji może pomóc Ci uniknąć przypadkowego zacięcia przepustnicy podczas hamowania i uniknąć obrażeń.
Innym sposobem na oszczędzanie energii podczas hamowania na rowerze elektrycznym jest puszczenie przepustnicy przed hamowaniem. Jazda na pełnym gazie do momentu, w którym musisz się zatrzymać, powoduje jedynie marnowanie energii, ponieważ już musisz się zatrzymać. Zmniejszenie przepustnicy przed czasem może zaoszczędzić energię i dodać kilka sekund do czasu podróży.
Podobne tematy
- Jak łatwo odpowietrzyć hamulce w rowerze górskim
- Wybór właściwego rozmiaru ramy w rowerze
- Jaki rower trekkingowy kupić?