Rower musi być wyposażony w wiele niezbędnych elementów wyposażenia, aby zapewnić bezpieczeństwo jego użytkownikowi. Do tych elementów należą kask i rękawiczki, przednie i tylne światła oraz sygnały drogowe. Ponadto powinien być wyposażony w układ hamulcowy. Układ hamulcowy powinien być w stanie zatrzymać rower w odległości 30 stóp na czystej, suchej powierzchni.
Rękawiczki
Rękawiczki są niezbędnym wyposażeniem roweru, dzięki któremu ręce będą ciepłe i wolne od dyskomfortu. Rękawiczki są dostępne w różnych stylach i z różnych materiałów. Niektóre są wykonane ze skóry syntetycznej lub spandexu, a inne z żelu. Powinieneś wybrać typ, który będzie pasował do Twoich rąk i powierzchni, na której będą używane. Najlepsze rękawiczki kolarskie będą miały dopasowany krój i pozwolą na odpowiednią kontrolę nad kierownicą.
Rękawiczki kolarskie pomagają utrzymać dłonie w suchości i zapobiegają ich ślizganiu się po kierownicy. Są one również zaprojektowane tak, aby umożliwić rowerzystom mocny chwyt kierownicy, zwłaszcza w mokrych warunkach. Wiele rękawiczek ma również wyściółkę w dłoniach, aby chronić dłonie przed wibracjami.
Te rękawiczki rowerowe są wykonane z wielowarstwowego materiału, dzięki któremu są wiatroszczelne i wodoodporne. Środkowa warstwa rękawiczek jest wykonana z wodoodpornego materiału, natomiast wewnętrzna z materiału termicznego. Dłonie są wyściełane, a rękawiczki są wygodne nawet gdy są mokre. Można je również prać w pralce, ale ich wyschnięcie zajmie trochę czasu.
Rękawiczki to także dodatkowa ochrona w razie kraksy. Nawet najbardziej ostrożni rowerzyści mogą się przewrócić, a wypadki mogą się zdarzyć. Osoby, które ulegną wypadkowi, mają tendencję do sięgania po rękę, aby przerwać upadek, a to może pozostawić bolesne skaleczenia. Rękawice stanowią pierwszą linię obrony i pomagają zapobiegać urazom i zadrapaniom.
Kask
Kask rowerowy jest ważnym elementem wyposażenia bezpieczeństwa rowerowego. Chroni Cię przed poważnymi obrażeniami, w tym urazami mózgu i śmiercią. Pochłaniając siłę uderzenia, kask rowerowy może zmniejszyć ryzyko urazu głowy nawet o 50%. Kask nie tylko zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych obrażeń głowy, ale także sprawia, że zderzenie jest dla Ciebie bezpieczniejsze.
Kaski przeszły długą drogę od ich pierwszej generacji. W 1975 roku Bell Biker stał się pierwszym komercyjnie udanym kaskiem rowerowym. Projekt ten został stworzony, aby spełnić normę Snell, która obowiązywała wówczas dla kasków motocyklowych z otwartą twarzą. Z czasem projekt został udoskonalony i przekształcony w 1983 roku w kask wyścigowy V1-Pro. Te wczesne modele miały ograniczoną wentylację i były wykonane przede wszystkim z materiału typu no-shell.
Konstrukcja nowoczesnego kasku rowerowego powinna być lekka i umożliwiać odpowiednią wentylację. Wynika to z faktu, że jazda na rowerze jest intensywną aktywnością aerobową, która podnosi temperaturę ciała. Podczas kolizji kask powinien umożliwiać głowie regulację temperatury. Do lat 70. XX wieku dominującym stylem kasku był skórzany styl „hairnet”. Ten styl zapewniał odpowiednią ochronę przed skaleczeniami i uderzeniami, i był popularny wśród kolarzy uprawiających sport amatorski i wyścigowy.
Kaski rowerowe muszą spełniać pewne normy określone przez American National Standards Institute (ANSI) i California Vehicle Code. Muszą one przejść testy tłumienia uderzeń, a także testy stabilności i wytrzymałości systemu retencyjnego.
Sygnały drogowe
W celu uniknięcia konfliktów z pojazdami, sygnały drogowe są wymaganym wyposażeniem dla rowerów. Sygnały występują w dwóch podstawowych formach: jedna to standardowa głowica trzysekcyjna z dwiema okrągłymi tarczami sygnalizacyjnymi. Druga to sygnał specyficzny dla rowerów, czyli SYGNAŁ ROWEROWY (R10-10b), montowany poniżej głowicy. Określa on, że sygnał jest przeznaczony tylko dla ruchu rowerowego, ale dopuszcza również ogólne zastosowanie zgodnie z MUTCD.
Sygnały drogowe specyficzne dla rowerów powinny zapewniać minimalny czas zielony, który pozwala na odpowiednią separację od innych pojazdów i pieszych. Sygnalizacja ta może mieć również chronioną fazę rowerową, która pozwala na dłuższy czas zielony dla rowerów. Długość czasu zielonego powinna być regulowana dynamicznie w zależności od zapotrzebowania.
Sygnały specyficzne dla rowerów muszą zawierać symbole rowerowe na wszystkich tarczach. Tarcze sygnałów powinny być zgodne z najnowszą wersją MUTCD. Ponadto, lokalne przepisy ruchu drogowego powinny określać, co oznaczają symbole rowerowe. Oprócz oznaczenia pasa rowerowego symbolami rowerowymi, dla bezpiecznego funkcjonowania wydzielonych pasów rowerowych ważne jest rozmieszczenie sygnałów drogowych.
Rowery muszą stosować się do sygnałów drogowych, takich jak znaki stopu i czerwone światła sygnalizacyjne. Rowery powinny również przestrzegać zasad dotyczących prawa do przejazdu. Rower nigdy nie powinien przejeżdżać przez skrzyżowanie przy żółtym świetle i musi przejechać przez nie przed zmianą światła. Oprócz tych podstawowych zasad, rowery powinny mieć przednie i tylne światła, aby zapewnić oświetlenie, gdy rowerzysta jedzie w ciemności.
Sygnały drogowe dla rowerów są niezbędnym wyposażeniem rowerów. Sygnalizacja rowerowa jest wymagana przez ontaryjską ustawę o ruchu drogowym. Rowerzyści powinni przestrzegać sygnałów rowerowych, gdy są one zainstalowane, a w przypadku ich braku muszą przestrzegać zwykłych sygnałów drogowych.
Wymagania dla rowerzystów
NTSB zaleciła, aby rowerzyści nosili odzież odblaskową i używali świateł skierowanych do przodu, aby byli widoczni dla kierowców. Zaleca również, aby kierowcy zwiększyli minimalną odległość między sobą a rowerzystami oraz zastosowali technologie ostrzegania i zapobiegania wypadkom. Choć NTSB nie uznaje rowerzystów za „szczególnie zagrożonych użytkowników dróg”, stanowią oni coraz większy odsetek ofiar śmiertelnych i rannych na drogach. Z tego powodu w niektórych krajach europejskich wprowadzono przepisy zobowiązujące kierowców do zachowania określonej odległości od rowerzystów. Ponadto, niektóre kraje zrestrukturyzowały swoje przepisy dotyczące odpowiedzialności, aby obarczać kierowców odpowiedzialnością za większość wypadków rowerowych.
Niezależnie od wieku, rowerzyści muszą zawsze nosić sprzęt ochronny i trzymać stopy na pedałach. Muszą również jeździć po wyznaczonych ścieżkach i drogach rowerowych. Osoby jeżdżące na rowerze poza dużymi skupiskami ludności muszą nosić kamizelki lub breloczki o wysokiej widoczności, wykonane z materiału odblaskowego.
Rowerzyści muszą jeździć jak najbliżej prawej strony jezdni. Ponadto muszą utrzymywać kontakt wzrokowy z kierowcami. Muszą również zachować trzy stopy przestrzeni pomiędzy sobą a zaparkowanymi samochodami. Ponadto, powinni nosić jasne ubrania i używać materiałów odblaskowych podczas jazdy w nocy. Jeśli to możliwe, rowerzyści muszą również używać dzwonków.
Oprócz odzieży odblaskowej, rowerzyści powinni nosić kask rowerowy. Powinien on być noszony przez cały czas, a dla rowerzystów poniżej 18 roku życia noszenie kasku jest obowiązkowe. Kaski muszą być również odpowiednio dopasowane i zapięte. Ponadto muszą one spełniać normy federalne.
Prawo w Bostonie, Massachusetts wymaga również od rowerzystów przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Muszą ustępować pieszym, sygnalizować skręty i stosować się do sygnałów drogowych. Powinni również mieć sygnały dźwiękowe podczas mijania pieszych.
Podobne tematy