Z przyjemnością przedstawiamy artykuł, który powstał przy współpracy z aswbielsk.pl
Narty bez krawędzi są dłuższe, lżejsze i dobrze sprawdzają się na przygotowanych trasach
Istnieje wiele różnych rodzajów nart. Niektóre z nich sprawdzają się na przygotowanych trasach, a inne są przeznaczone do jazdy po nieutwardzonym terenie. Każdy rodzaj nart ma swoje zalety. Narty bez krawędzi są łatwiejsze do kontrolowania podczas jazdy po oblodzonym terenie.
Jeśli nigdy wcześniej nie jeździłeś na nartach, narty bez krawędzi są dla Ciebie najlepszym wyborem. Są one dłuższe i lżejsze niż tradycyjne narty. Narty te są również świetne do nauki równowagi, ponieważ ich wąska konstrukcja ułatwia operowanie nimi. Wadą nart bez krawędzi jest to, że mogą zapadać się pod powierzchnią śniegu. Początkujący narciarze nie powinni próbować jeździć na nartach bez krawędzi, dopóki nie przejdą odpowiedniego szkolenia.
Aby sprawdzić swoje narty, stań na płaskiej powierzchni z obiema nartami skierowanymi do ziemi. Powinieneś umieścić swój ciężar ciała równomiernie na obu nartach. Następnie umieść kartkę papieru pod strefą trzymania. Jest to obszar, w którym znajduje się wzór skali narty bez krawędzi. Przesuń papier w tył i w przód, aby określić, czy możesz go swobodnie przesuwać po nartach.
Narty bez krawędzi są również bardziej lekkie i elastyczne niż tradycyjne narty. Ich kompozytowe materiały są lekkie i mocne. Krawędzie mają metalowe elementy, które pozwalają na ostrzejsze skręty. Niektóre są nawet wyposażone w gumę lub korek dla amortyzacji.
Kije teleskopowe to świetna opcja dla narciarzy uprawiających styl lilipuci
Kije teleskopowe to dobra opcja dla narciarzy lubiących lilipuci styl jazdy. Podczas gdy tradycyjna długość kija to zazwyczaj około jedna trzecia wzrostu narciarza, niektórzy narciarze uważają, że krótszy kij jest wygodniejszy dla ich lilipuciego stylu jazdy. Ponadto są one bardziej zwrotne i ułatwiają narciarzom utrzymanie równowagi.
Kije teleskopowe są również idealne dla narciarzy biegowych, którzy lubią długie trasy. Są one lekkie i wytrzymałe. Dostępne są w różnych materiałach, z których każdy oferuje inne korzyści. Najpopularniejszym materiałem używanym do produkcji kijków biegowych jest aluminium. Choć jest ono tańsze niż włókno węglowe, jest też nieco cięższe. Jednak różne gatunki aluminium mają różną wytrzymałość i trwałość.
Teleskopowe kije narciarskie są wykonane ze stali lub karbidu i można je łatwo wymienić. Końcówka standardowego kija narciarskiego może się złamać, jeśli nie jest skierowana pod kątem w stronę śniegu. Dobra końcówka jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać uderzenie. Standardowy koszyk również może się złamać. Niemniej jednak, zarówno końcówka jak i koszyk są łatwo wymienialne.
Wybierając kij, powinieneś zastanowić się, jaki rodzaj jazdy na nartach chcesz uprawiać. Na przykład, jeśli chcesz wykonywać styl klasyczny lub łyżwowy, twoje kije powinny być wystarczająco długie, aby sięgały twoich pach. Jeśli jednak wolisz wykonywać styl lajtowy, możesz wybrać krótszą długość.
Wiązania NNN
Istnieje kilka opcji przy wyborze nart biegowych, a wybór odpowiednich jest kluczowy dla uzyskania z nich najlepszych osiągów. Powinieneś również przyjrzeć się wiązaniom. Idealnie byłoby wybrać takie z pojedynczym metalowym prętem, ale jeśli wolisz dwa metalowe pręty, możesz wybrać wiązanie NNN zamiast. To pomoże Ci uzyskać najlepszy flex i ruch kopnięcia z nart.
Wybierając parę nart biegowych, pamiętaj, że narciarstwo klasyczne wymaga dobrego flexu. Oznacza to wybór buta o nieco większym flexie niż w przypadku butów do narciarstwa łyżwowego. Nie powinieneś też wybierać butów z wysokim plastikowym lub karbonowym mankietem. Zamiast tego wybierz taki, który ma sztywność skrętną w podeszwie, co pomoże Ci utrzymać równowagę podczas jazdy. Buty Atomic i Salomon są kompatybilne z wiązaniami SNS, natomiast cała reszta współpracuje z systemami NNN/NIS.
Nowsza generacja wiązań usprawniła sposób ich montażu na narcie. Jedną z takich opcji jest system Turnamic. Pozwala on narciarzom na łatwe połączenie butów z nartami i jest kompatybilny z szeroką gamą butów. Ponadto jest łatwy w montażu i regulacji, nie wymaga narzędzi. Dodatkowo pozwala narciarzom nosić swoje ulubione buty z nowymi wiązaniami.
Wybierając parę nart biegowych, należy koniecznie zwrócić uwagę na wagę i rodzaj wiązań. Tradycyjne trzypinowe wiązania są łatwe w użyciu, ale mogą być zbyt szerokie dla przygotowanych tras nordyckich. Inną opcją jest Prolink, który charakteryzuje się wygodą step-in.
Narty do łyżwy mają strefę poślizgu
Narty do łyżwy są płaskie, więc ich strefa trzymania ma efektywny kontakt ze śniegiem, co tworzy bazę, z której można się odpychać. Faza poślizgu jest kontynuowana w kroku ukośnym. Narty do łyżwy z niewoskowanym ślizgiem będą ciągnąć strefę chwytu podczas fazy poślizgu, powodując tarcie i spowalniając łyżwiarza. Ponadto łyżwiarze muszą zadbać o to, by flex ich nart łyżwowych był sztywny. Jest to ważne, ponieważ technika łyżwiarska wymaga sztywnego flexu.
Podczas woskowania nart łyżwowych należy upewnić się, że znajdujemy się w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Przy nakładaniu wosku do ślizgów należy postępować zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Najpierw należy rozgrzać wosk na żelazku do woskowania. Następnie zeskrobać rozgrzany blok wosku na nartę. Upewnij się, że nakładasz go równomiernie na całą powierzchnię narty. Aby uniknąć nierównomiernego pokrycia, przesuwaj żelazko od czubka do czubka jednym ruchem do przodu.
Narty łyżwowe są również dostępne ze strefą ślizgu do lilowania. Łyżwiarz może wykorzystać tę strefę ślizgu, aby poruszać się z boku na bok. Strefa ślizgu znajduje się 30 centymetrów przed palcami i rozciąga się w kierunku pięty. Strefa ślizgu jest zaprojektowana tak, aby była dłuższa niż strefa chwytu. Dzięki temu łyżwiarz może ślizgać się bardziej bez wysiłku.
Kolejną różnicą pomiędzy nartami łyżwowymi a klasycznymi jest szerokość podstawy. Narty do łyżwy są znacznie węższe i zazwyczaj o około 10 cm krótsze niż narty klasyczne. Zostały zaprojektowane tak, aby ślizgać się po śniegu, a nie stąpać po nim. Ważne jest, aby dopasować swoją wagę i długość nart. Jeśli będą za krótkie, trudno będzie Ci się ślizgać i nie będziesz miał przyczepności.
Narty do łyżwy mają strefę trzymania
Strefa trzymania w nartach do łyżwy zapewnia wyjątkowy, lilipuci styl i ułatwia kontrolowanie prędkości. Narty spłaszczają się podczas fazy poślizgu, pozwalając strefie przyczepności na efektywny kontakt ze śniegiem. To spłaszczenie pozwala łyżwiarzowi ustalić punkt na śniegu, z którego można się odepchnąć. Faza poślizgu w ślizgu ukośnym jest kontynuowana po wypłaszczeniu się strefy trzymania. Narty, które nie mają drugiego cambera, będą przeciągać strefę przyczepności na śniegu podczas fazy ślizgu.
Narty klasyczne mają strefy przyczepności, które są znacznie krótsze niż te stosowane w nartach skate. W przeciwieństwie do nart łyżwowych, narty klasyczne mają strefę trzymania pod wiązaniem. Ta strefa trzymania pomaga łyżwiarzowi kontrolować prędkość podczas ślizgu i zapobiega poślizgom.
Narty łyżwowe są węższe niż klasyczne i mogą zmieścić się na przygotowanych trasach. Ich szerokość wynosi 41-45 mm. Mogą również tuckować na odcinkach zjazdowych, aby osiągnąć maksymalną prędkość. Technika ta wymaga dobrej przyczepności, dlatego narty skate muszą być odpowiednio dobrane do wagi użytkownika. W przeciwnym razie nie będą w stanie prawidłowo się ślizgać i nie będą miały dobrej przyczepności.
Narty do jazdy techniką łyżwową mają na spodzie strefę przyczepności, która ułatwia wykonywanie skrętów stylem lajtowym. Te narty są wykonane z plastikowym ślizgiem, który minimalizuje tarcie i przyjmuje woski. Narty klasyczne mają strefę przyczepności na spodzie, która jest dostępna tylko na czubku lub w ogonie, podczas gdy narty łyżwowe mają strefę przyczepności na całej długości. Narty łyżwowe różnią się długością, ścięciem bocznym i szerokością, co wpływa na zwrotność i nośność.
Narty do jazdy techniką łyżwową mają wystarczające wygięcie, aby zapewnić odpowiednią ilość „odbicia” od ciężaru ciała
Narty do jazdy techniką łyżwową mają łuk i wystarczające wygięcie, aby zapewnić odpowiednią ilość „odbicia” od ciężaru ciała. Mają też lekką konstrukcję. Zazwyczaj wykonane są z włókna szklanego i drewna topolowego. Ich konstrukcja ma wystarczający camber, aby zapewnić odpowiednią ilość odbicia od ciężaru ciała, jednocześnie pozwalając Ci czuć się komfortowo.
Narty skate można znaleźć w wielu różnych stylach i przedziałach cenowych. Narty te posiadają wystarczający camber, aby zapewnić odpowiednią ilość odbicia od ciężaru ciała i pomóc Ci utrzymać równowagę. Konstrukcja jest podobna do deski snowboardowej.
Pomimo dużej różnorodności kształtów i rozmiarów, narty skate są popularne wśród skaterów. Są one zaprojektowane tak, aby zapewnić odpowiednią ilość odbicia od ciężaru ciała i są wykonane z materiału, który rozciąga się i jest wystarczająco elastyczny, aby pochłaniać uderzenia. Są również bardzo wygodne do jazdy na deskorolce.
Nordyckie narty tourowe są sztywniejsze niż narty skate. Zostały stworzone do długich podróży i muszą być bardzo wspierające. Buty narciarskie Nordic touring są zazwyczaj najcięższe i zapewniają odpowiednie wsparcie dla stóp. W przeciwieństwie do nart skiturowych, nie są one przeznaczone do pokonywania stromego terenu lub głębokiego śniegu. Jednak buty Nordic touring są niezbędne do jazdy na nartach XC i do przemieszczania się. Są również przydatne podczas jazdy backcountry.
Podobne tematy